Sähköveneen rakennusprojekti

Julkaistu 23. syyskuuta 2022 klo 20.20

Kuvassa on Marino 7000 josta tuli kuin vahingossa sähkövene. Joku viisas sanoo että vene ei ole koskaan valmis niin ei ole tämäkään. Tätä on tehty vuosi vuodelta vähän kerrassaan pienellä budjetilla.  Kuitenkin se ajatus edellä että kunhan pääsee vesille vaikka sitten soutuvauhtia.   Tässä projektissa on ollut apuna useita henkilöitä jotka tietävät moottoritekniikasta, kiitos heille. Kun taas itse olen yhdeltä ammatiltani sähkö ja automaatio asentaja mikä taas helpotti sähkövermeiden asennusta. 

Veneen hankittua ehdin nauttia siitä pari kesää alkuperäisellä 150 heppaisella volvopentan sisäkoneella. Käytiin ihan Kuopiossakin Heinäveden reittiä pitkin, tosin loppumatka mentiin kyntämällä röpöttäen perille.  Kuopiosta uudet tulpat ja siinä tulppia irrotellessa pieni ahaa elämys kun 4 sylinterin tulpanreijästä tulee vettä. Noh hetken siinä mietittyä uudet tulpat kiinni sit vitutuksen voimalla kuopiorokkiin ja kunnon lärvit.  

Aamulla kun kampesi kajuutasta, ei ollut tilanne korjaantunut, pakosarjahan siitä pitää olla halki taikka jotakin. Kuitenkin pistin käyntiin ja yllätyksekseen tuntuis pyörivän sentään jotenkin. Päästiin Varkauteen takaisin kunnialla.  

 

 

Kuva vielä polttomoottorilla.  Onhan tuo siisti vene ilman tuota aurinkopaneelihökötystä.   

Ajatus moottoriremontista vitutti kun tiesi ettei enää 30 vuotta vanhaan moottoriin tahdo löytää varmaan osiakaan.  

Sain sitten tuttavan auttamaan remontissa. Kone nostettiin pois ja vietiin pajalle. Selvisi että ois mäännät uusittava yms yms. Ja niitä kun ei meinannut löytyä mistään, ehkä jossakin tehdään käsityönä mäntiä.  Aikaa oli kulunut jo tähän mennessä niin paljon että meni maku koko hommasta eikä asiaa auttanut silloinen bensan raju hinnan nousu. Bensan hinta oli jo yli 2 euroa silloin ja mietin ettei ole veneellä kiire, samalla haikaili jo vesille.  

Mietin vähän kaikenlaisia vaihtoehtoja ja luovuin tuosta vanhan kunnostamisesta kun vanha on vanha.  Kaasuvene? Joo toteutettavissa mutta vaatisi uuden moottorin ja trailerin, veturin ja siltikään ei pääse kun ehkä muutaman tunnin kun ei saa tarpeeksi kaasusäiliöitä mahtumaan ja tankkaus infra. Juu ei. 

Noh kaikkein selvin vaan uus samanlainen moottori tai vähän tehokkaampi. Sain hyvän tarjouksen puumalasta. Moottori 11 tonnia ja asennus päälle. Oli rahoitustarjouskin hyväksytty. Mutta sen hetkinen taloustilanne löi kuitenkin jarruja päälle. Ja mitä teen veneellä millä ei sitten kuitenkaan olis varaa ajella kun bensa maksaa maltaita.  Se olis pitäny sitten myydä ja todennäköisesti pahasti tappiolla että ois menny kaupaksi. 

Jossain vaiheessa se vain tuli jostain päähän että "mitä jos" sähköllä.  Pistin kyselyä ocean voltillekkin millaisilla spekseillä tuohon sais sähkömoottorin. Ehdottelin että saisinko halvemmalla jos löisin heidän tarrat veneen kylkeen ja kävisin messuilla edustamassa. Sain tarjouksen ja pelkät kilkkeet maksoi jo 40tonnia ja siltikään ei olis varmaa nouseeko niillä edes liukuun.   Luovuin siitäkin jo ihan tuon hinnan nähtyäni ja taas tulee se lataushomma, ei niillä spekseillä ajella millään akulla montaa tuntia.    

 

Tätä näkyä kävin huokailemassa muutamaan kertaan. Tuo rosteritankki oli puhdasvesisäiliö ennen kun teetin siitä paskasäiliön ja samalla sai veneeseen imutyhjennyksen laitettua kun ei siinä semmosiakaan ollut. 

Tässä vielä moottorin irroitus operaatiosta kuvia 

Kaivurilla onnistui nosto näppärästi. 

Tämmöstä pientä hapettumaa löytyi nelos sylinterin pakopuolelta

Mietintä on tullut siihen pisteeseen että joutaa tuo vetolaite myydä pois, vielä kun sais irti. Ei meinannu löytyä ratkaisun avaimia ennenkun lampun kanssa katsomaan että on siellä vetolaitteen pohjassa pultit mikä lähti hikiseen irti ja jopas alkoi irrota.  Ostajakin löytyi niin moottorille kun vetolaitteelle.  Joku tarvitsi moottorista pelkän nokkaakselin viritys osaksi henkilöautoon.  Aiemmin kuvissa näkyny rosteri paskapytty on olemassa jos jotakin kiinnostaa :)

Siinähän on näppärä apumoottoriteline valmiina. Kulkiskohan miten kovasti pelkällä apukoneella ja miten isolla?  Lukuisia keskustelupalstoja kahlasin läpi mikä ois sopiva. Tulin siihen tulokseen että 10 hevosvoimainen jaksaa viedä venettä melkein kelissä kun kelissä ja Hondan 10 oli jo liipaisimella. Vetolaitteen reikä väliaikaisesti vanerilla umpeen ja moottori siihen ja pääsispähän edes vesille vaikka sitten soutuvauhtia. 

Ajatus jalostui että mitenkäs se sähköhomma, eikös tuohon ala saamaan jo sähköperämoottoreita. Ja ensimmäinen googlettelu avasi torgeedon sivut ja siinä se oli. Luulin että sähköperämoottorit on kaikki kahvaohjattavia mutta näkyi saavan kaukohallinnalla. Torgeedo Cruise 4.0 eli tehoa 4kw mikä vastaa sivuston mukaan 8-10 hevosvoimaista polttomoottoria. Täydellistä.  Eikä loppujen lopuksi ollut kovin paljon Hondaa kalliimpi.  

Okei nyt on torgeedo mutta mitenkäs tämä virtapuoli? Näyttää olevan 48 voltin laite ja sivustolla oli myynnissä 48v litium akku ja maksaa maltaita. Juu ei. Noh pähkäilin aikani ja eihän se tarvitse kun neljä akkua sarjaan niin se on siinä. Ja entisen moottorin tilalle mahtuu hyvin vaikka minkälaiset akut ja painollakaan ei ole tässä tapauksessa merkitystä eli lyijyakut halvalla, no problem.  

Noh ei ole enää vetolaitetta millä ohjata niinkun alkuperäistarkoituksessa apumoottori pysyisi suoraan eteenpäin. Ja se ohjauskaapelinpää kolistaa siellä konehuoneessa kun rattia liikuttaa. Eikun vain taas guugle esille ja hydrauliohjaussarjoja katselemaan. Noh alkaen 500e, voi helvetti. Ei tässä ois varaa tommoseen laittaa sen moottorin jälkeen.  

Päivän tai pari pyörin veneen ympärillä ja juhannuskin alkoi painamaan päälle. Kyselin asiantuntijoilta neuvoja ja yksi tuli juhannustansseihin mennessään kauluspaita päällä katsomaan tilanteen ja ehdotti että siihen vain perälautaan reikä ja ohjauskaapeli sieltä läpi ja jonkinsortin tangoilla ja nivelillä se moottorin kääntö, niin ei tartteis sitä hydrauliohjausta.  Kiitin vinkeistä ja totesin ettei ollu tämä viritys tänäkään vuonna juhannukseksi vesillä.   

 

Näkyi olevan 0% lonksua. Ja tuo niksipirkka keksintö muuten oikeasti toimii. Ei ois pirukaan ollu tuolla hyttysten kanssa. 

Meni juhannus ja töissäkin välillä ja taas veneen pariin.  Sain ohjaus ongelman ratkottua ainakin suurinpiirtein. Ohjauskaapelista löytyi löysiä hyvinkin pitkälle. Ankkurilaatikkoon asti sain kaapelin pään ujutettua. Enää metrin verran uupuu.  Motonetista kierretankoa ja niitä palloniveliä ja eikun palapeliä kasaamaan.  Tämä sätös ei oo hyvä vieläkään, mutta useiden säätöjen ja veivausten jälkeen se näyttäis toimivan.  

Sitten ne akkujen lataukset. Millähän laturilla lataa 48 volttia? Ne semmoset laturit maksaa taas ihan sairaasti. Mutta sitte osui kohdalle noita victronin säätimiä mitä saa 48 volttisena. Ja siitä lähti että Hei aurinkopaneelit katolle.  Ja eikun mitan kanssa pyörimään katolle ja laskemaan että montako laitetaan ja mihin. Ensin ajattelin että ei siihen kyllä nätisti saa kun yhden tuohon keulaluukun päälle ja siitä ei iloa ole kun ehkä 12 voltin järjestelmille.  

 

Päädyin siihen tulemaan että pitää rakentaa ihan teline katon ylle että mahtuu kattoluukut avautumaan ja mahtuu vielä seisomaan katto avattuna. Ensin tilasin neljä 320w paneelia ja myöhemmin vielä kaksi lisää.  Saipahan katoksen terassin päälle. Ja ei paista suoraan kabiiniin katon kautta.  Kehikon tarvikkeet olivat kotoa aurinkopaneeli asennuksen jäljiltä ylijäänyttä alumiiniprofiilia. Jäi noin paljon ylimääräistä kun suunnittelija oli piirtänyt paneelit katolle vaakaan asennuksella ja kuitenkin asennusporukka asenti ne pystyyn.  

Ensin kehikon hahmottelu ja alumiini kulmilla ja alumiini niiteillä kasaan.  Liimapuutolpat taakse niin eipä ala vääntyilemään niinkun tavallinen sahatavara.  Etu tuenta oli hankalampi. Mutta jostakin löytyi kaidekiinnikkeitä ja meriliimaa lisäksi joka väliin.  Lisäksi paneelit kehikon päälle meriliimalla, muistaakseni sikaflexin 292i. Jos joskus tarttee purkaa niin koko kehikko puukkosahalla irti ja hyötykäyttöön.   

 

Nyt alkaa olemaan ainekset kasassa vesille koeajolle. Biltemasta ensin 4x 100ah aurinkopaneeli akkuja. Tiesin ettei niillä pitkään ajeta mutta saisi ainakin kokeiltua ja voihan ne jättää sitten hätävaraksi.   Kuitenkin kävin puuilosta myöhemmin 4 x 220ah geeli akut.   Mitä puuttuu konehuoneesta? 

Kyllä, se paskatankki sai lähteä kun tajusin että mullahan on vähän isompi rosteritankki nyt joutavana. Nimittäin vanha bensatankki joka taisi olla 150 litrainen. Nyt ei ihan heti lopu tila kesken.  Lattiavaneri auki ja porras askelman alta löytyi bensatankin yhteet. Siinä oli juuri sopivan kokoinen laippa pulttikiinnityksellä. Mitat siitä ja siihen vain mittojen mukaan uusi laippa johon hitsattu imu ja täyttöputki. Letkut jäi niin ikään sisäpuolelta piiloon samalla lailla ja nätisti jäivät konehuoneen puolellekin.  Huohotusputkihan oli tankissa jo valmiina.  

Vähän huvitti ajatus bensavarkaista 😆 eikun vaan tankista imemään paskat suuhun. 

Kyllä se vesillelasku oli hieno hetki, tai ainakin se että vene ei vuoda. Sitten vain testaamaan ja sehän liikkuu.  

Liikkui se sen 5 minuuttia kunnes jotakin tapahtui ja vene alkoi pyörimään ympyrää. Noh vauhti pois ja tutkimaan. Ohjaustangon päästä oli tanko irronnut mutta hetken siinä muutamalla klemmarilla taiteilin patentin ja matka jatkui ilman rantautumista.  Ei se suurin pelko käynyt toteen että jää keskelle selkää ja mihinkään ei pääse.   

Päätin kuitenkin lähteä veneellä Rantasalmelle ja sieltä seuraavana aamuna töihin sähköpyörällä.  Jotenkin ajattelin että ne bilteman akut kestäisi sen parin tunnin ajon. Mutta ilta alkoi hämärtää ja ajoin aika reilulla kaasulla niin eihän se virta riittänyt perille asti. 

Noh isot akut oli mukana ja työkaluja sen verran että vaihtotyön pystyi tekemään jotenkuten. Muistaakseni oli kello yli puolen yön kun saavuin mustalahteen.  

Muutama tunti unta ja aamulla pyörällä töihin. Iltapäivällä palasin takaisin laiturille ja siellä oli jo odottelemassa muutama veneilijä tiedonjanoissaan että mikä tämä hökötys on.   

 

 

Kun kerroin että ei ole mulla polttomoottoria ollenkaan niin mies keskeytti että hän soittaa kaverilleen että tulee kuuntelemaan tämän.  Kerroin tästä projektista kutakuinkin kaiken tämän mitä nyt kirjoitan. Tuossa on aurinkopaneeleissa tehoa niin paljon että niin pitkään kun aurinkopaistaa niin pääsee eteenpäin melkein puolella kaasulla eli noin 5-7km tunnissa tuulesta riippuen ja noilla akuilla pimeälläkin laskennallisesti 5-6 tuntia laskettuna ettei pura akkuja alle 50%. Paneelitehoa on 6x320w eli 1920w yhteensä plus 90w paneeli 12v akuille.  

Tyynellä kelillä etenee tuhannella watilla 4-5km/h ja rajuun keliin on vielä 3 kw reservissä mutta siinä pitää olla jo parikin varasuunnitelmaa olemassa kun silloin ei akku kestä montaa tuntia.  Tämä tilanne tuli eteen kerran mutta siitä kirjoitan oman osionsa. Oli sen verran tilannetta kerrakseen.   

Vauhti ei päätä huimaa mutta pääsee vesille ja ihan "ilmaiseksi" . On vessa, hytti, nukkumapaikat kolmelle, keittolevy, mikro ja jääkaappi. Mitä muuta ihminen tarvitsee? No minä tarvitsisin lisää aikaa ja rahaa. Autopilottia ja hydrauliohjausta olen haikailllut että ei tartteis istua kipparin jakkaralla jatkuvasti.  

Projekti otti monta vuotta aikaa,  työtunteja  ja rahaa meni muttei kuitenkaan niin paljon kun mitä uusi ois maksanut ja mitä enemmän ajaa ja miettii että nuo ajot kun ois ajanut bensalla niin huhhuh.  

Tämä projekti ei ole vielä valmis ja tarina jatkuu..  seuraava tulossa 

Lisää kommentti

Kommentit

Ei vielä kommentteja.