
Alla Nissan Leaf (jo kolmatta vuotta)
Autojahan minulla on ollut monia, enimmäkseen Volvoja ja tämä ML kolmelitrainen kutoskone. Jotenkin ajattelin että tällä vetäisin venettä ja melkein mitä vain. Vaihdoin xc60 volvon tuohon mitä olen vähän katunut kun ohjaustuntuma muuttui hyvästä tunnottomaksi lossiksi. Lisäksi tämän dieselin syönti alkoi syömään myös miestä. Noin 8 litraa sadalla maantiellä ei ole oikein hyvä lompakolle.
Toisena autona oli tuolloin volvo v70 tdi 97 paku johon kävin purkaamolta takapenkit ja rekisteröin sen viidelle että sillä päästiin koko porukka mihin halusi. Vero nousi mutta halpaa ajoa muuten ilman autonvaihtoa.
Sitten vielä joku räppänä 10 kilometrin työmatkaan mersun tilalle. Oli helmikuu 2022 ja polttoaineiden hinnatkin oli aika suolaiset. Joten oisko joku sähkökulkine? Onko sähkömopoja? Olihan niitä ns.seniorivehkeitä rally USA yms.
Kuitenkin aloin katselemaan millä hintaa alkaa saamaan ihan sähköautoja. Siellähän oli Renault twizy sähköllä mikä oli mielenkiintoinen kapine, mutta vielä oli hintaa ja kylmässä piti istua. Joitakin muitakin taisi olla zoeta yms. Tesloja jotka maksoi uuden omakotitalon verran. Ja hybridijä Toyotalta. Mutta bensaa pitää kuitenkin tankata.
Sitten nissan leaf, on se ruma kun mikä. No okei, miten paska voi olla jos se on nissan mikä kestää maailmanlopunkin. Merkkinä kuitenkin luotettavampi kun Renault. Sit löysin jonkun artikkelin missä haastateltiin leafistin kokemuksia mitkä oli positiivia. Jos ei tarttee päästä kun käymään kaupassa ja töissä lyhyttä ajoa niin sehän kannattaa.
Se range tuntui jotenkin pieneltä se 130 km että mersun polttoainevalolla ajoi saman matkan. Mutta hei työmatka on 10km ja kotona saa ladattua. Pääsee vielä tarvittaessa etemmäksikin.
Luin leafeista lisää ja jollain käyttäjäkokemuksia palstalla oli että akkukemia on muuttunut paremmaksi vuonna 2015. Joten aloin metsästämään sitä tai uudempaa. Taisin kysellä paristakin liikkeestä vaihtotarjouksia. Jotenkin arvasin että iso diisselimersu ei enää napostele autoliikkeitä kun dieselin hinta oli bensaan nähden pilvissä.
Kuitenkin espoosta sain kohtuu vaihtotarjouksen ja siitäkin neuvottelin että tonni lisää ni tulen huomenna hakemaan leafin. Esimiehen kautta myyjä näytti vihreätä valoa ja kesänakit konttiin ja aamulla Espooseen.

Espoossa koeajolle leafilla ja sovittelemaan istuinta paikalleen, että sopiiko tuo Max Way kyytiin. Ihan kohtuu hyvin.
Olin menossa hakemaan mustaa leafia missä oli ratinlämmitin yms yms. Kuitenkin siinä oli radion näyttö puoliksi pimeänä ja joku vähän ihme ääni siinä oli ajaessa. Joten ehdotin että käyn laitattamassa heidän kustannuksella kuntoon. Ei käynyt mutta siinä oli vieressä samaan aikaan Ranskasta uitettu ruskea 2016 leaf tai peige mielestään. Sanoi että on samoilla varusteilla kun musta ja eihän se ollut. Puuttui ratinlämmitin ja penkinlämmittimet ja varmaan se akunlämmitinkin, tietysti kun tuontiauto oli.
Leafissa kuulemma ohjelmallisesti rajoitettu akun lämpötila -25 asteeseen että ei lähde enää käyntiin. Ajattelin että ei se nyt enää meinaa jos on viikko vuodessa enemmän kun se 25 pakkasta. Pitää vaan jotenkin sopeutua sen kanssa vaikka taksilla ajaa jos ei muu auta. Taisin yhden kerran taksilla joutua lähtemään.
Sanoin myyjälle ajavani leafin joroisiin, tuumas että ei hää uskaltais. Mut olin kattonu latauspisteet valmiiksi, Keravalla jossain ensilataus, oli joku testitilanne menossa ja sain latauksen ilmaiseksi. Seuraavaksi lahteen mikä se oli joku ostoskeskus, oli ladattava k lataus sovellus ja homma toimi. Seuraava latauspaikka ois sitten Kuortin abc. Sinnekin oma sovelluksensa. Tässä ei ole enää chademoa joten nykyään on todella tiukilla pikku akulla päästä Vierumäeltä Mikkeliin asti. Mikkelissä vielä yksi lataus ja sitten oltais kotona. Onneksi en laskenut Juvan abcn varaan koska silloin ei siellä toiminut pikalaturit ollenkaan.
Olipahan reissu, siis helmikuussa, ikkunat huurussa, vaatetta päällä, ilman lämmitystä ja muna asennossa hengittämättä. 🤣 Kuitenkin Noin 6-7 tunnissa kaikkineen säätöineen. Keli ei ollut mikään mahdoton, muistaakseni pakkasta oli max 10 astetta. Olin asennoitunut pitempäänkin istuntoon mutta kaikki sujui odotusten mukaan. Ja ei siitä nissanista Mersua saa mutta siihen nähden ihan ilmaista matkantekoa muutamalla eurolla.

Leaffi kotiutettu ja sitten varsinaiseen käyttötarkoitukseensa. Olihan se aivan eri maailmasta lähtee pakkas aamuna liikenteeseen leafilla kun ei tarvitse ns lämmitellä moottoria. Sisätilanlämmitin on integroituna kunhan vaan töpselistä kiinni ja ajastimella sisätilat lämpimäksi. Napista virrat päälle ja kovaa ajoa. Talvella range putosi alle 100 kilometrin mutta noille ajoille riitti hyvinkin.
Ja puolisokin alkoi pikkuhiljaa päästä ennakkoluuloistaan kun oli kovasti sähköautoa vastaan niinkun oikeastaan kaikki muutkin. Mutta kyllä se vain sähköräppänä alkoi ottaa paikkaansa perheen kakkosautona. Ennemmin sitä leafilla lähtee kauppaan kun dieselillä. Pidemmät matkat pakkasella tietysti Volvolla.
Kevättä kohti kelien lämmetessä alkoi tuntua hyvältä kun range alkoi pidentyä tuntuvasti. Kuopiossa ja Lappeenrannassa tuli käytyä leafilla useaan kertaan kun puumalassa ja leppävirralta löytyi chademot.
Kesä meni hienosti ja syksyn tullessa oli Tampereelle muuttokin eikä siirtyminen aiheuttanut ongelmia. Ainut vaan että kun löytyi pysyvä asunto niin siinä ei sitten ollut latausmahdollisuutta, mutta toisaalta täällä on niin paljon muita mahdollisuuksia ladata että ei se nyt merkittävästi ole elämää haitannut. Töiden jälkeen menee abclle istumaan puoleksi tuntia tai kauppareissun ajaksi. Työmatka on pysynyt samana.
Tampereelta käsin on käyty leafilla savossa vain kesäisin ja pidemmillä lomilla. Nopeimmillaan olen ajanut Tampere-Varkaus välin noin neljään tuntiin. Eli 300 kilometriä. Tuolla reissulla latausaikaa oli yhteensä 45 min. Mikä nyt menisi bensa autollakin pysähtyessä vaikka syömään. Mutta heti jos joutuu jonottamaan laturille niin se kiire loppuu viimeistään siihen.
Yllätyksekseni olen huomannut että monesti on käynyt niin että se ainut vapaa latauspaikka on juuri chademo ja ccs latureille on jono.
Volvo vaihtui uudempikoppaiseen samanlaiseen koska katsastusmies hylkäsi pitkän listan kera. Ja siitä vuosi eteenpäin volle vaihtui mitsubishi outlander phev hybridiin.
Leaffissä ei ollut kerrassaan mitään laittamista muuta kun talvella 2023-4 12voltin akun uusinta kun alkoi pakkasella antamaan ihmeellisiä vikavaloja. Vaihto onnistui itse hyvin. Keväällä raitisilmasuodatin vaihtoon ja täytyy todeta että se alkuperäinen aktiivihiili versio oli harvinaisen kelju vaihdettava. Onnistui kuitenkin pitkän pähkäilyn jälkeen ja tilalle kevyt paperisuodatin.

Äkkiä on ajat muuttuneet. Sillon jo ensimmäisenä vuotena kun hommasin tuon alettiin puhua autojen sähköistämisestä ja latausinfran rakentamisesta. Ihmiset haukkuivat sähköautoja, latausmahdollisuuksia ja ennenkaikkea hintaa. Vähän huvitti joskus että en edes viitsinyt aina avata suutani ja sanoa että mulla on sähköauto.
"Ei kellään oo semmoseen teslaan varaa" no ei ole mullakaan mut tommoseen leafiin oli ja toisena autona oikein hyvä. Ajattelin että se säästö kyllä antaa paljon anteeksi ulkonäöstä 😅
Pikkuhiljaa ovat yleistyneet ja latausinfraa on aivan riittävästi. Kiinalaiset kehitti vielä ccs to chademo adapterin että saa ladattua nyt kaikilla olemassa olevilla latauspisteillä että ei ole sekään esteenä.
2024
Tänä talvena oli kireitä pakkasia joten auto seisoi suunnilleen yhden viikon kovimpien pakkasten yli mutta mitsubishi lähti kun palmun alta vielä 30 pakkas asteessa. Siinä nyt on akun lämpötilan pakkasraja -32
Toukokuun lopulla sain töistä tiistain jälkeen loppuviikon vapaaksi joten siinä oli hyvää aikaa lähteä suunnittelemaan venettä vesille. Ajattelin että pojan kanssa reissuun ja kun aikaa on noin rutkasti niin lähdettiin urheilemaan leafillä.
Kamat autoon ja Tampereelta nokka kohti Lappeenrantaa, tarkkaan piti miettiä tankkauspaikat kun range oli ihan maksimissaan 130km. Aapiskukko Pälkäne, lidl laune Lahti, s-market Tornionmäki Kouvola ja vielä Lappeenrannassa abc viipurinportille. Kaikenkaikkiaan noin 6 tuntia meni tässä siirtymässä.

Autoa lataillessa on aikaa katsella ympärilleen toisinkun yleensä bensa autolla tulee pysähdyttyä syömään, tankkaamaan ja äkkiä menoksi. Tuokin kirkko on vielä uudempi kun jotkut rakennukset amsterdamissa. Kaikkea se on tuokin nähnyt.

Poika sai Kouvolan tornionmäellä katsella ikkunasta miten autopesula toimii.

Nissanin leafit on herkkiä pitkässä matkassa kuumentumaan vaikken kertaakaan ole saanut vielä matkaa katkemaan sen takia. Taitaa minun pisin yhtäjaksoinen matka leafilla olla se 360 km Espoosta Joroisiin kun kävin sen sieltä hakemassa, oli tosin aikainen kevät.

Yö Lappeenrannassa ja sieltä Puumalan kautta mökille Joroisiin. Kyllä sitä vain pikkuakullakin pärjää vaikka ihan chademon varassa. Yksi hyödyllisin sivusto latauspaikkojen löytämiseen on latauskartta.fi
Leafista on nyt kahden ja puolen vuoden aikana pudonnut yksi pykälä kapasiteetista mikä on jo aika hyvin 8 vuotiaaksi autoksi. Ajoa tuli yhteensä noin 30 tuhatta tänä aikana.
Jotenkin sitä alkoi miettimään mökin remonttia ja että miten sinne taas talvella pääsee muulla kun mitsulla. Joten oisko auton vaihto taas edessä. Jo aikaisemmin mietin että leafiin vaan isompi 40kwh akku 6 tonnia ja menoksi. MUTTA

Perus karvahattuvisia melkein samalla välirahalla 40kwh akulla suomi autona ja akun jäätymisen estovastuksilla. Eniten ärsyttää peruutuskameran puute ahtaalla parkkipaikalla mutta sehän on järjestelykysymys. Tuli jo ensimmäisen päivän aikana ajettua joroisiin ja seuraavana päivänä takaisin. Lämpöongelma on sama kun aiemmassa mutta sen kanssa pystyy elämään. Ulkonäkö on vähän parempi. Mutta pääasia on että lataa akun 80% niin range on kutakuinkin 200km. Nyt pääsee yhden pysähdyksen taktiikalla ihan mihin vain minun tarvii päästä. Ja on nyt edes istuimenlämmittimet edessä ja takana sekä ratin lämmitys vaikka karvahattu onkin.
Aluvanteet ois ollu vähän niinkun tätä päivää mutta eipä se kulkemiseen vaikuta.
#nissanleaf
Lisää kommentti
Kommentit